موسیقی در ایران باستان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - پژوهشکده زبانشناسی
- نویسنده فاطمه احمدی
- استاد راهنما زهره زرشناس امیراشرف آریان پور کاشانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
این پژوهش با عنوان « موسیقی در ایران باستان »، به منظور بررسی و شناخت تاریخ موسیقی در ایران و نقش آن در زندگی افراد و نیز با توجّه به ضرورت وجود پژوهشی مدوّن در این خصوص، به نگارش درآمده است. در این اثر، موسیقی ایران از کهن ترین ادوار تاریخی یعنی پیش از ورود آریایی ها به این سرزمین تا پایان دور? ساسانی و پیش از ظهور اسلام بررسی شده است. در هر دوره نیز، از نقش موسیقی در زندگی ایرانیان، در آداب و رسوم، آیین ها، نیایش ها همچون خواندن سرودهای مذهبی ، جنگ ها و بسیاری دیگر، تحت عنوان موسیقی مذهبی، بزمی و رزمی سخن به میان آمده است. همچنین در خصوص سازهای به دست آمده از کاوش های باستان شناسی، گاهی به طور مفصّل و گاه مختصر صحبت شده است. در برخی ادوار، همچون دور? ساسانی با توجه به میزان اطلاعات موجود، در خصوص موسیقی دانان و الحان موسیقی متداول در آن دوره نیز مطالبی آورده شده است. به منظور دستیابی به این اهداف، از منابع گوناگونی همچون اقوال نویسندگان گذشته، کتب تاریخی، کتیبه ها و نقش های به جا مانده از اعصار کهن، به عنوان شواهد باستان شناسی، بهره گرفته شده و اشعار شاعران بزرگ پارسی همچون فردوسی، منوچهری دامغانی و نظامی، نیز در هر بخش آورده شده است. با عنایت به این مطلب که موسیقی در ایران، در جای جای زندگی مردم و با کاربردهای گوناگون در تمامی شئون زندگی اعم از جشن و سرور، نیایش، رزم و سوگواری ها حضور داشته است، می توان تمدّن و فرهنگ ایران زمین را باری دیگر، به شیوه ای نو از منظر موسیقی نگریست. باشد تا بدین وسیله روشنگرِ گوشه ای از این فرهنگ و تمدّن کهنِ چند هزارساله باشیم
منابع مشابه
جایگاه موسیقی مذهبی در ایران باستان
موسیقی در ایران باستان از سابقه ای بسیار طولانی برخوردار است بررسی آثار و مدارک مبین جایگاه رفیع موسیقی در ایران باستان است در میان گونه های مختلف موسیقی بعد مذهبی آن منزلت ویژه ای دارد در این مقاله سعی شده جنبه مذهبی موسیقی و جایگاه آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد بدین منظور به بررسی مدارک مکتوب و آثار به دست آمده از کاوش های باستان شناسی پرداخته شده است شواهد ارائه شده نشان دهنده آن است که ...
متن کاملسیر تاریخی موسیقی ایران از عهد باستان تا ظهورصفوی
ایرانیها بر این عقیدهاند که موسیقی غذای روح و شکل تکامل یافته هنر آدمی است که برای ایجاد احساسات عالیه در قلوب مستمعین آفریده شده است. ارزش و اهمیت این هنر در تاریخ به دلیل نقش مهم و موثر آن در ایجاد تعادل بین انسانها بوده است به طوری که گفتهاند آنجا که سخن باز میماند موسیقی آغاز میشود. بداهتاً آدمی ناگزیر بوده است تا با به دست آوردن دارویی از آلام و اضطرابات خویشتن بکاهد، خود را در جهانی...
متن کاملموسیقی درمانی در ایران باستان تا عصر تیموریان
موسیقی که طبق اعتقاد حکما، علم تألیف الحان و ادوار و نغمات و هنر بیان احساسات و عواطف و سبب انبساط و انقلاب روح بوده است، در پزشکی و درمان جایگاه ویژه ای داشته است. موسیقی درمانی در پزشکی ایران نیز از جایگاه والایی برخوردار بوده و بسیاری از پزشکان به موسیقی علمی و عملی آشنایی داشته و از ویژگی درمانی موسیقی آگاه بوده و در آثار خود پیرامون آن بحث کرده و از آن به عنوان ابزاری جهت نگاهداشت تندرستی ...
متن کاملبررسی نقوش سازها در ایران باستان وشناخت جایگاه و اهمیت موسیقی در آن دوران
در ایران باستان به روایتهای نوشتاری و نقوش بازمانده، موسیقی از جایگاه بالایی برخوردار بوده است، و اغلب شاهان و دولتمردان به موسیقی اهمیت میدادند. از این دوران، نام سازهای بسیاری باقیمانده است که نقوش برخی از آنها، در نقش برجستهها، طرح و نقش روی ظروف دوران مختلف، قابل شناسایی است. در این مقاله، به سازهای ایران باستان که روی ظروف و نقش برجستهها باقیمانده، پرداخته شده است؛ با بررسی آنها،...
متن کاملسیر تاریخی موسیقی ایران از عهد باستان تا ظهورصفوی
ایرانی ها بر این عقیدهاند که موسیقی غذای روح و شکل تکامل یافته هنر آدمی است که برای ایجاد احساسات عالیه در قلوب مستمعین آفریده شده است. ارزش و اهمیت این هنر در تاریخ به دلیل نقش مهم و موثر آن در ایجاد تعادل بین انسانها بوده است به طوری که گفته اند آنجا که سخن باز می ماند موسیقی آغاز می شود. بداهتاً آدمی ناگزیر بوده است تا با به دست آوردن دارویی از آلام و اضطرابات خویشتن بکاهد، خود را در جهانی...
متن کاملحجاب در ایران باستان
بر پایۀ متون تاریخی، در تمدنها وادیان پیشین جهان، بهویژه درسلسلههای مختلف ایران باستان، در دورۀ ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی، حجاب درمیان زنان معمول بوده است؛ و این حقیقت روشن میشود که با ورود اسلام به ایران حجاب وارد ایران نشده است؛ بلکه بانوان ایرانی ازدوران باستان حجاب داشتهاند و حجاب آنان با توجه به شرایط اقلیمی، اجتماعی، کار و پیشه، سبک و اسلوب خاصی داشت؛ آنچه بر صحت این ادعا گواهی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - پژوهشکده زبانشناسی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023